| INSTITUTE OF BIOSCIENCE
list of latest announcement

IBS Party would like to congratulate IBS Research Associate, Prof. Prof. Dr. Adam Leow Thean Chor who was promoted Associate Professor (DS54) effect on March 1, 2017.

Congratulations

Internal Audit for Quality Management Systems (QMS) ISO 9001:2015 will be held on 10 to 14 of July 2017 and 17 to 21 July, 2017

Informed telephone lines at Director's office (03-89472111) and Deputy Director (03-89472218) Institute of Biosains experienced technical damage and notice will be made after repair. Please note

Please be informed that the UPM Information and Communications Development Center (iDEC) will implement the UPMNet Network Access Control System. This system has been implemented and used for all WiFi networks at UPM colleges.

Any UPM citizen who wants to access the Internet, need to go through the verification process using UPM-ID.

In this regard, the IDEC has expanded its implementation location through UPM through phased implementation beginning July 19th and the Institute of Biosciences has been listed for implementation on October 25, 2017.

Thank you

Please be informed that the New Time Recorder System will be officially applied on 3 July 2017 (Monday).

The New Time Recorder system can be reached at the time of recording.upm.edu.my

Thank you.

YBhg. Tan Sri/Datin Paduka/Dato’/Datuk/Prof./Tuan/Puan,

Sepertimana sedia maklum semua pegawai universiti yang ingin ke luar negara (Rasmi dan Tidak Rasmi) perlulah memohon melalui Sistem Permohonan Luar Negara UPM (SPLN). 

Dalam Minit Mesyuarat Pegawai Kanan ke 99 [Minit 99.06 (a)] bertarikh 2 Jun 2016 yang telah diedarkan kepada semua Pegawai Kanan berkaitan `Pematuhan Peraturan Perjalanan Atas Tugas Rasmi Ke Luar Negara Oleh Badan Berkanun Persekutuan’, melalui Para 5 Surat Pekeliling Am Perbendaharan Bil 1 2015, SEMUA PERMOHONAN PERJALANAN RASMI KE LUAR NEGARA hendaklah dikemukakan sekurang-kurangnya 2 minggu dari tarikh perjalanan ke Pejabat Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

Oleh itu, bagi memastikan permohonan ke luar negara RASMI dapat dihantar ke KSU mengikut tempoh, maka tempoh masa yang diperlukan untuk mendapatkan kelulusan daripada tarikh penghantaran permohonan yang lengkap diterima melalui Sistem Perjalanan Luar Negara (SPLN) http://bursar1.upm.edu.my/spln/ oleh pemohon adalah;

  1. 7 hari bekerja untuk TIDAK RASMI, dan
  2. 6 minggu untuk RASMI 

Ini akan merangkumi tempoh masa yang telah ditetapkan kepada urusetia SPLN untuk semakan, zon kewangan untuk pengesahan peruntukan (jika berkaitan), Ketua PTJ untuk sokongan permohonan sebelum ke peringkat perakuan/kelulusan Naib Canselor.

Manakala bagi permohonan RASMI merangkumi juga ke peringkat Lembaga Pengarah Universiti (LPU) dan Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

Dilampirkan adalah garis panduan terbaharu SPLN untuk makluman dan perhatian. Garis panduan juga boleh didapati di dalam sistem SPLN. 

Sekian, untuk makluman dan perhatian.

Welcome to Mr. Tn. Hj. Mhd. Hussin Abdul Rahim Chief Assistant Registrar who replaced Tn. Hj. Jamsari who retired on 7 August 2017. Thanks to Mr. Hj. Jamsari Tamsir for the devoted service and welcome to Mr. Hj. Mhd. Hussin Abdul Rahim.

Sukacita dimaklumkan, Portal Putra UPM kini boleh digunakan untuk mengakses pelbagai sistem aplikasi melalui satu antara muka.

Portal Putra UPM (http://portal.upm.edu.my) merupakan inisiatif Pusat Pembangunan Maklumat dan Komunikasi (iDEC) UPM bagi menyediakan kemudahan capaian atau ‘access gateway’ ke sistem aplikasi Universiti dengan menerapkan teknologi pengesahan (authentication) UPM-ID Single Sign-On (SSO).

Dengan adanya Putra Portal UPM, konsep “Single Sign-On (SSO)” diamalkan, dimana capaian kepada pelbagai sistem aplikasi dapat dibuat dengan menggunakan single ID (UPM-ID) dan paparan juga mesra peranti mudah alih.

Untuk makluman semua, sebanyak 21 sistem aplikasi telah menggunapakai konsep SSO, yang boleh dicapai melalui Portal Putra UPM (http://portal.upm.edu.my). 

Sebanyak 32 sistem aplikasi lain yang masih belum menggunapakai konsep SSO boleh juga dicapai pantas melalui ikon "NON SSO" pada Portal Putra UPM (http://portal.upm.edu.my). 

Untuk sebarang maklumat lanjut, sila hubungi Helpdesk iDEC (03 8947 1990) atau email idec_helpdesk@upm.edu.my 

Rujuk Pautan di sini 

Sekian, terima kasih.

Salam sejahtera,

1. It is informed that from 2017, the Registrar's Office will use the new e-Lppt system for performance evaluation of the Implementing Group staff. The new system is known as PUTRA PERFORMANCE. In this regard, I am pleased to note that your annual workforce and work targets (SKT) will begin on August 21, 2017 (Monday) and end on August 28, 2017. Please do all to implement the process according to the period is stipulated by the Registrar's Office to prevent difficulties and to interfere with the smooth running of the IBS Secretariat and the Registrar's Office. You are requested to implement the process through the website http: //prestasi.upm.edu.my

2. Your failure to fill this e-lppt will have implications;
I. The 2017 performance appraisal process can not be implemented.
Ii. There is no annual salary movement (PGT) for 2018.
Iii. Affect the promotion / flexion / contract / retirement process after retirement.

Any questions and problems during the weighting period can contact Puan Aziah Noh (ext: 2112) and Mrs. Nor Hamizah Mashud (ext: 2109).

Thank you.

 

AZIAH HJ. NOH
Senior Assistant Registrar
Institute of Biosciences
Universiti Putra Malaysia

Tel: 03-89472112
Fax: 03-89472218
Email: aziee@upm.edu.my

Salam Sejahtera,


Please be informed that the Vice-Chancellor of Universiti Putra Malaysia has agreed with the extension of appointment of YBhg. Professor Dr. Fatimah Md. Yusoff as Head of Laboratory of Marine Biotechnology from 1st September 2017 to 31st May 2018.

Congratulations.

Thank you.

Dimaklumkan bahawa terdapat gangguan pada sistem talian HOTLINE UPM yang lama 03-89466000 sehingga tempoh yang akan diberitahu kemudian.  Sehubungan itu, pelanggan UPM boleh menghubungi talian hotline baharu seperti berikut :-

 

Toll Free UPM: 1-800-22-5587 (pelanggan luar) / 03-89471003 (dalaman UPM)


Sekian, segala kesulitan amatlah dikesali dan didahului dengan ucapan terima kasih.

INSTITUTE OF BIOSCIENCE
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
0389472111
0389472101
C1508429394